Angstaanjagende reclamespotjes: schrikeffect of geen effect?

Cover-790x1024Campagnes om mensen gezondere of slimmere keuzes te laten maken, zitten vaak vol afschrikwekkende woorden én beelden. Afzichtelijke foto’s van de longen van rokers, slow-motion filmpjes van autobotsingen, een ei als metafoor voor drugsgebruik: makers van dit soort campagnes hopen dat het mensen afschrikt om te roken, roekeloos te rijden of drugs te gebruiken. Lijkt het niet te helpen? Dan de volgende keer nog maar wat meer dood en verderf in de campagne. En dat terwijl onderzoek aantoont dat angstaanjagende boodschappen doorgaans helemaal zo effectief niet zijn.

Voor KIJK dook ik in de wereld van het onderzoek naar fear appeals, zoals die angstaanjagende boodschappen in wetenschapswereld genoemd wordt. Het artikel is deze maand in het blad te lezen, of online via bijvoorbeeld Blendle. Hieronder een paar voorproefjes. Zoals een reclamespotje van de Nieuw Zeelandse overheid, die er erg op gebrand is om achteloze weggebruikers de ogen te openen met ‘Dit-kan-er-gebeuren-als-je-roekeloos-rijdt’-boodschappen.

En hoe dat zit met dat ei dat vergeleken wordt met het brein van een drugsgebruiker? Dat zie je in deze klassieker op het gebied van fear appeals:

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s