Tijd voor een update…

Beste bezoeker,

Ik besef dat mijn website momenteel hopeloos outdated is. Het laatste blog (voor deze) dateert van juni, op mijn portfoliopagina staat alleen maar werk van vóór 2015 en hierboven prijkt een foto van toen ik in Tasmanië was – in 2012 (wat ook wel te zien is aan het verschil in haarlengte met recentere foto’s…). Dat betekent niet dat ik niets heb uitgevoerd de laatste tijd – integendeel. Maar het is helaas nog niet gelukt om er eens rustig voor te gaan zitten en mijn website een grondige update te geven. Bij dezen beloof ik dat nog voor het eind van dit jaar te doen. Tenzij je hier bent beland omdat je een wetenschapsjournalist zoekt en een leuke klus voor me in de aanbieding hebt. In dat geval hoor ik het graag en schuif ik met alle liefde die site-update door naar mijn to do lijst voor 2016.

UPDATE (1/3/2015): Inmiddels is het natuurlijk al lang en breed 2016 en heb ik besloten dat de website maar eens echt grondig onder handen moet worden genomen, in plaats van de portfolio-pagina een beetje aanpassen of de foto die hierboven prijkt. Dat betekent dat ik er toch eens extra goed voor moet gaan zitten, en dat alles tot die tijd inhoudelijk ook nog even onveranderd blijft. Mocht je meer willen weten over waar ik mij afgelopen tijd mee bezig heb gehouden, dan mag je natuurlijk altijd contact opnemen. Of volg mij op Twitter.

 

Angstaanjagende reclamespotjes: schrikeffect of geen effect?

Cover-790x1024Campagnes om mensen gezondere of slimmere keuzes te laten maken, zitten vaak vol afschrikwekkende woorden én beelden. Afzichtelijke foto’s van de longen van rokers, slow-motion filmpjes van autobotsingen, een ei als metafoor voor drugsgebruik: makers van dit soort campagnes hopen dat het mensen afschrikt om te roken, roekeloos te rijden of drugs te gebruiken. Lijkt het niet te helpen? Dan de volgende keer nog maar wat meer dood en verderf in de campagne. En dat terwijl onderzoek aantoont dat angstaanjagende boodschappen doorgaans helemaal zo effectief niet zijn.

Voor KIJK dook ik in de wereld van het onderzoek naar fear appeals, zoals die angstaanjagende boodschappen in wetenschapswereld genoemd wordt. Het artikel is deze maand in het blad te lezen, of online via bijvoorbeeld Blendle. Hieronder een paar voorproefjes. Zoals een reclamespotje van de Nieuw Zeelandse overheid, die er erg op gebrand is om achteloze weggebruikers de ogen te openen met ‘Dit-kan-er-gebeuren-als-je-roekeloos-rijdt’-boodschappen. Lees verder

De nieuwe wildernis

Copyright: Anouk Broersma

Het mooie van zzp’er zijn is dat je op een druilerige doordeweekse dag soms gewoon je werk even kunt laten voor wat het is. Zo ook afgelopen woensdag, toen ik in de trein stapte voor een dagje toerist spelen in eigen land.

De bestemming: de oostvaardersplassen. Juist, die van de natuurfilm De nieuwe wildernis. Tijdens een korte wandeling stuitte ik op een aantal spelers uit die film. Op mijn fotoblog heb ik een korte serie geplaatst van die ontmoetingen, met in de hoofdrol Fantastic Mister Fox. Zien? Klik hier.

Rondhangen op internet

dsc_0714-b1De afgelopen weken had ik het ineens zo druk, dat ik compleet vergat dat ik nog een half afgemaakt blogberichtje had klaarstaan voor publicatie. Daarin verwees ik o.a. naar mijn vers aangemaakte fotoblog, dat inmiddels alweer een maand geleden online ging. Ach, soit. Onder het mom van beter laat dan nooit, hieronder alsnog samengevat wat ik kwijt wilde.

Hoewel ik als lezer nog altijd het liefst de pagina’s van een boek of krant door mijn vingers voel glijden, ontkom ik als schrijver niet aan de online wereld. Dus hang ik tegenwoordig op verschillende plekken op het world wide web rond. Natuurlijk op sociale media als Twitter, maar ik was bijvoorbeeld ook een paar dagen webredacteur bij International Filmfestival Go Short. Verder publiceerde ik afgelopen maanden via mijn kanaal bij TPO magazine o.a. artikelen over online wetenschapstests (blendle-link) en over de vraag of volwassenen te weinig lachen (nog een blendle-link).

Ook sta ik inmiddels tussen andere tekst-, vorm- en beeldwerkers uit regio Nijmegen op netwerksite Teeveebee.nl, inclusief mooie nieuwe foto van William Moore (die ook de foto op mijn ‘over mij’-pagina maakte). Lees verder

Terugblikmomentje

foto: anouk broersmaDe eerste deadlines van 2015 zijn alweer achter de rug, mijn zzp-bedrijf is twee jaar oud geworden en ik doe nog steeds niet aan nieuwjaarsvoornemens. Maar omdat ik niet helemaal wil breken met eindejaars-tradities, hierbij een terugblikmomentje.

Zo was 2014 o.a. het jaar:

  • dat begon met een roadtrip door Cuba;
  • waarin ik rond de zomer mijn uiterste best deed om wetenschappers aan de telefoon te krijgen voordat ze met de noorder- of zuiderzon richting vakantiebestemming vertrokken – omdat ik ze nou eenmaal heel graag wou spreken over hun communicatie-onderzoek;
  • waarin ik een nieuwe fotocamera kocht om mijn visueel ingestelde ik te (her)ontdekken;
  • waarin ik meedeed aan het NK Kioskverkoop (georganiseerd door TPO Magazine en Villamedia), om vervolgens bij TPO Magazine te blijven hangen met een eigen online kanaal;
  • waarin ik een bezoekje bracht aan het slaaplab van het Nederlands Herseninstituut;
  • en waarin ik voor de Volkskrant (klik hier voor het artikel in Blendle) schreef over bezetenheid door geesten in Oeganda (en ook voor TPO Magazine, trouwens).

Om maar wat dingen te noemen. Hopelijk kan ik over een jaar net zo’n lijstje maken over 2015. Of juist een compleet ander lijstje – nieuwe uitdagingen zijn altijd welkom. Maar nu eerst: de administratie van 2014 op orde brengen en grote opruiming houden rondom mijn bureau. Ook dat hoort bij het leven van een zzp’er, helaas.