Anouk Broersma

Wetenschapsjournalist en redacteur Schrijft vanuit Nijmegen o.a. over psychologie, brein en gezondheid. Contact? info@anoukbroersma.nl

Angstaanjagende reclamespotjes: schrikeffect of geen effect?

Campagnes om mensen gezondere of slimmere keuzes te laten maken, zitten vaak vol afschrikwekkende woorden √©n beelden. Afzichtelijke foto’s van de longen van rokers, slow-motion filmpjes van autobotsingen, een ei als metafoor voor drugsgebruik: makers van dit soort campagnes hopen dat het mensen afschrikt om te roken, roekeloos te rijden of drugs te gebruiken. Lijkt het niet te helpen? Dan de volgende keer nog maar wat meer dood en verderf in de campagne. En dat terwijl onderzoek aantoont dat angstaanjagende boodschappen doorgaans helemaal zo effectief niet zijn.

Voor KIJK dook ik in de wereld van het onderzoek naar fear appeals, zoals die angstaanjagende boodschappen in wetenschapswereld genoemd wordt. Het artikel is deze maand in het blad te lezen, of online via bijvoorbeeld Blendle. Hieronder een paar voorproefjes. Zoals een reclamespotje van de Nieuw Zeelandse overheid, die er erg op gebrand is om achteloze weggebruikers de ogen te openen met ‘Dit-kan-er-gebeuren-als-je-roekeloos-rijdt’-boodschappen.

En hoe dat zit met dat ei dat vergeleken wordt met het brein van een drugsgebruiker? Dat zie je in deze klassieker op het gebied van fear appeals:

Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2020 Anouk Broersma

Thema door Anders Norén